Projektets mål var att inspirera lärarstuderande och lärarutbildare att fördjupa sig i teman kring social, kulturell och ekologisk hållbarhet, stärka deras kompetens för att behandla dessa frågor i undervisningen samt att producera både fysiskt och digitalt läromaterial. Det material som togs fram under projektets gång bygger på Dialogpaus-metoden.

Projektet upplevdes som nödvändigt för att upprätthålla en konstruktiv samtalskultur i klassrummen. Det pratas heller inte tillräckligt mycket om hållbar utveckling. Här är den sociala hållbarheten en väsentlig del, och detta stöds på ett naturligt sätt av Dialogpaus-metoden. En god samtalskultur främjar nämligen den sociala hållbarheten, och här är Dialogpaus en bevisat fungerande metod”, beskriver projektkoordinatorn Tiinaliisa Granholm.

Studiehelheten omfattade inspirerande föreläsningar, förhandsuppgifter i multinationella grupper samt tre tre dagar långa workshops som byggde på samtal, genomgång av teoretisk bakgrund och reflektion över praktiska lösningar. En del av studiehelheten genomfördes på distans, en del på Voksenåsen i Oslo och en del på Hanaholmen. Projektet genomfördes från våren 2024 till våren 2025.

I workshoparna arbetade lärarutbildare och lärarstuderande tillsammans, producerade pedagogiskt material baserat på Dialogpaus-metoden, träffade kollegor från andra nordiska länder och skapade nätverk för framtidens arbetsliv. Målet var att genom möten stärka särskilt den yngre generationens intresse för nordiskt samarbete.

Materialet som producerats under projektets gång är fritt tillgängligt på nätet för alla på fyra olika språk.

 

Projektet och Dialogpaus-metoden stöder lärarens vardag

I workshoparnas respons framhävs just betydelsen av möten – att samtala och samarbeta med personer från olika länder upplevdes som viktigt och lärorikt. Dialogpaus-metoden beskrevs som användbar och lätt att tillämpa. Man hittade även konkreta sätt att använda den i sitt eget arbetsliv.

Med hjälp av Dialogpaus-metoden kan man på ett givande sätt säkerställa att alla får komma till tals och bli sedda. Det är ett utmärkt sätt att stärka demokratin.” – Deltagarrespons

I workshopen lärde jag mig hur viktigt det är att skapa trygga samtalssituationer, att lyssna aktivt och främja respektfull dialog – särskilt värdefullt är detta inom språkundervisningen.” – Deltagarrespons

Projektet togs emot mycket positivt. Lärarutbildare och studerande upplevde både workshoparna och Dialogpaus-metoden som nyttiga och planerar att använda materialet även framöver i sitt eget arbete.

Delta i webbinariet och hör mer!

Vill du behandla frågor om hållbar utveckling på din egen arbetsplats eller i fritidssammanhang? Vill du lära dig att samtala konstruktivt och jämlikt också om svåra ämnen?

Vi berättar mer om Dialogpaus-metoden och de material som producerats under projektets gång i vårt kostnadsfria webbinarium torsdagen den 18.9 kl. 14–15.30. Webbinariet hålls på finska och svenska. Anmäl dig senast den 15.9.2025.

Webbinariets program:

  • 14.00 – 14.30 Introduktion till Dialogpaus-metoden och presentation av TIMEOUT!-projektets läromaterial
  • 14.30 – 15.30 Dialogpaus-samtal: Föränderlig mat – nya eller gamla vanor? (begränsat antal deltagare)

Det tvååriga Nordplus Horisontal-projektet TIMEOUT! koordinerades av Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland och genomfördes i samarbete med Stiftelsen Dialogpaus, Voksenåsen, Biskops Arnö, Fondet for Dansk-Norsk Samarbejde, UCN Aalborg och Högskolan i Dalarna med stöd från Nordplus Horisontal-programmet.

Vad är Stiftelsen Dialogpaus?

Stiftelsen Dialogpaus syfte är att tillsammans med andra aktörer som är intresserade av dialog förändra samtalskulturen i Finland till att bli mer konstruktiv, minska samhällets polarisering och öka människors delaktighet i samhället. Genom Dialogpaus-samtal byggs en bättre vardag, ett bättre samhälle och en bättre värld.

Nyheter

Alla nyheter