Fantastiskt!
Du har nu kommit till sidan Verktyg – vilket betyder att du funderar på att ordna eller leda ett Dialogpaus-samtal. Hurra!
Här hittar du verktyg för att planera, genomföra och följa upp ett Dialogpaus-samtal.
Verktygen har utvecklats utifrån erfarenheter, expertkunskap, respons och insikter, och vissa av dem utvecklas fortfarande vidare.
Dialogpaus-metoden kan användas på många olika sätt. Du kan till exempel använda den för att samla erfarenheter kring aktuella frågor, engagera invånare i beslutsfattande, berika undervisning, samla forskningsdata, höra personalens synpunkter eller ordna offentliga samtalstillfällen.
Dialogpaus är flexibel och kan anpassas efter behov, men den passar inte för alla typer av situationer. Dialogpaus är inte konfliktlösning, medling, debatt, förhandling eller beslutsfattande, även om den kan vara en del av en beslutsprocess.
I ett Dialogpaus-samtal är syftet att lyssna till olika erfarenheter och att bättre förstå sig själv, andra och det aktuella ämnet. Det finns inga rätt eller fel svar, alla deltar utifrån sina egna erfarenheter.
Om du vill utveckla samtalskulturen är det enklast att börja med dig själv. Den viktigaste färdigheten i en dialog är att lyssna och lyssnande förbättras genom övning. Dialogpaus är ett utmärkt sätt att börja.
Förutom den traditionella Dialogpaus-metoden hittar du på vår webbplats också Dialogpaus för unga samt DEMOS-metoden, som bygger på Dialogpaus och används för samtal om demokrati.
Enkelt och fungerande! Våga börja, det bästa sättet att lära sig Dialogpaus är i praktiken.
Det här behöver du för ett Dialogpaus-samtal
![]()
Jag har märkt att jag blir ödmjukare i Dialogpaus-diskussioner, men samtidigt hjälper diskussioner mig att växa. Allt under en och samma dialog. Man lyssnar på varandra och låter alla prata utan att avbryta. Man vill höra och förstå vad den andra säger.
Sören Lillkung, vd, Svenska kulturfonden
Verktyg för förberedelser – börja, planera och bjud in!
De bästa metoderna för att leda ett Dialogpaus-samtal
Tips för utmanande situationer
Verktyg för att sammanfatta och lära sig av samtalet
![]()
Det centrala är att vara på samma nivå. Man strävar inte efter konsensus, utan efter att föra fram olika ståndpunkter, så att man kan skapa förutsättningar för att ta hänsyn till och godkänna olikheter.
Olli-Pekka Heinonen, generaldirektör, Utbildningsstyrelsen